W ostatnich latach bardzo popularna stała się dieta bezglutenowa. Jest ona ukazywana jako idealne rozwiązanie dla osób chcących zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Na jej temat powstało także wiele mitów. Dieta bezglutenowa z założenia ma eliminować spożycie produktów, w których znajdują się białka pszenicy, jęczmienia, żyta i osa (często bywa on zanieczyszczony zbożami glutenowymi). Zboża zawierające gluten są szeroko wykorzystywane w przemyśle spożywczym, szczególnie w piekarnictwie – z uwagi na właściwości jakie nadaje wypiekom to białko. To właśnie ten składnik sprawia, że ciasto można rozciągać, wałkować, a miękisz chleba jest tak sprężysty.

FAKT Gluten musi być wyeliminowany z diety osób chorych na celiakię.

Celiakia jest chorobą o podłożu autoimmunizacyjnym, którą wywołuje gluten zawarty w diecie. Głównym czynnikiem predysponującym do tej choroby jest podłoże genetyczne. U osób z celiakią dochodzi do uszkodzenia kosmków jelitowych i zmian w błonie śluzowej jelita cienkiego. Choroba powoduje m.in. bóle brzucha, przewlekłe biegunki, utratę wagi, niedokrwistość. Podstawą leczenia celiakii jest ścisła dieta bezglutenowa przez całe życie.

MIT Dieta bezglutenowa odchudza

Istnieje przeświadczenie, że dzięki wyeliminowaniu produktów zbożowych można szybko zrzucić wagę. Panuje mit, że to gluten jest odpowiedzialny za zbędne kilogramy. Przeczą temu jednak aktualne i rzetelne badania naukowe. Ewentualny ubytek masy ciała podczas stosowania diety bezglutenowej wynika z deficytu kalorycznego. Osoby, które wykluczają ze swojego jadłospisu pieczywo, czy makarony, często nie zastępują ich innymi odpowiednikami. W związku z tym automatycznie osoby te spożywają mniej kalorii, co wpływa na spadek kilogramów.

FAKT Dieta bezglutenowa może powodować niedobory

Podczas każdej diety eliminacyjnej mogą wystąpić niedobory żywieniowe. Wykluczenie z diety produktów zbożowych może prowadzić do niedoboru witamin z grupy B, błonnika i kwasu foliowego. Pojawiają się także opinie, że całkowita eliminacja glutenu może prowadzić do rozwinięcia się nieceliakalnej nadwrażliwości na gluten u osób, które wcześniej nie miały z tym problemów. Dlatego nie należy stosować restrykcyjnych diet eliminacyjnych, bez wcześniejszej konsultacji z dietetykiem i lekarzem.

W jakich produktach może znajdować się gluten?
• płatki śniadaniowe kukurydziane
• mąka kukurydziana, gryczana
• niektóre wędliny
• konserwy rybne i mięsne
• jogurty owocowe
• maślanki smakowe
• śmietana

Jeśli zdecydujemy się na przejście na dietę bezglutenową, musimy uważać na niektóre produkty, ponieważ nawet te potencjalnie bezglutenowe mogły zostać zanieczyszczone w procesie produkcji. Wielu producentów wykorzystuje gluten także do zagęszczania żywności.