Woda pełni szereg ważnych funkcji w naszym organizmie, a życie nie mogłoby bez niej istnieć. Wspomaga ona na przykład wchłanianie składników pokarmowych w jelitach i umożliwia działanie enzymów trawiennych. Uczestniczy w usuwaniu metabolitów i toksyn z organizmu. Ponieważ nie możemy jej jednak magazynować, musimy dbać o uzupełnianie odpowiednich ilości płynów.
Wodę tracimy między innymi w czasie wysiłku fizycznego w wyniku pocenia się. Z wodą tracimy również elektrolity takie jak sód i chlor. Wpływ na utratę wody ma również temperatura otoczenia i warunki klimatyczne. Wysoka temperatura i wilgotność mogą przyczyniać się do odwodnienia organizmu.
Skutki odwodnienia organizmu

Ubytek znacznej ilości płynów może powodować u nas rozdrażnienie, bóle głowy, zmęczenie i senność. W niektórych przypadkach mogą wystąpić również duszności. Każdy z nas traci dziennie ok. 2 litry wody. Z tego powodu ważne jest, aby dostarczać małe ilości płynów, ale często i regularnie. Jeśli wypijemy za dużo na jeden raz, to możemy nie tylko chwilowo przeciążyć nerki, ale i spożyta przez nas woda zostanie wydalona natychmiast z organizmu.

Jaką wodę wybrać?

Na co dzień najlepiej jest pić wodę mineralną bogatą w składniki takie jak magnez czy wapń. Pozwoli ona nam uzupełnić ich niedobory. Wapń to budulec układu kostnego i zębów. Wspomaga on także funkcjonowanie układu odpornościowego. Magnez natomiast wspomaga układ sercowo-naczyniowy, nerwowy oraz zmniejsza stres. Przy piciu dużej ilości kawy warto stosować także jego suplementację. Musimy pamiętać, by dostosować wodę mineralną do naszych potrzeb. Dla osób cierpiących na nadciśnienie i choroby serca polecana jest woda niskosodowa.

Jak przekonać dziecko do picia wody?

Już od najmłodszych lat należy przyzwyczajać dziecko do smaku wody. Tak jak w przypadku innych produktów należy ją podawać często, ale w małych porcjach. Aby urozmaicić neutralny smak wody warto dodać do niej dodatek w postaci plasterka cytryny lub innego owocu. Ważne, aby nawyk jej picia dzieci obserwowały u swoich rodziców. Najlepiej, gdy woda, którą podaje się dzieciom, ma temperaturę pokojową. Małym dzieciom najlepiej podawać wodę niskozmineralizowaną z małą zawartością sodu lub źródlaną. Wody gazowane, czy lecznicze nie są przeznaczone dla najmłodszych.