Z roku na rok coraz więcej ludzi stawia na egzotyczne warzywa, zapominając o najlepszych polskich i zdrowych smakach. Przepyszne, naturalne i przede wszystkim POLSKIE warzywa z pewnością dostarczają ogromną ilość składników mineralnych i witamin.

Ranking najzdrowszych polskich warzyw

Odkryj świat polskich warzyw na nowo! Niektóre z nich należą do superżywności, czyli superfoods – naturalnych produktów, które pozytywnie wpływają na nasz organizm. Oto ranking 10 najlepszych polskich warzyw:

10. Dynia

Nasz ranking otwiera dynia, która pomaga w obniżeniu wysokiego ciśnienia tętniczego krwi, wykazuje działanie kardioprotekcyjne, zapobiega zaparciom. Jest niskokaloryczna i lekkostrawna – idealna dla osób odchudzających się, a także dla osób z wysokim cholesterolem, ponieważ wpływa korzystnie na spadek cholesterolu.

9. Kapusta

Królowa polskich warzyw, czyli kapusta! Zawiera mnóstwo substancji mineralnych takich jak: potas, fosfor, magnez, sód, wapń, żelazo i mangan. Świetnie wpływa na organizm dzięki swoim właściwościom przeciwbakteryjnym, oczyszczającym, wspomagającym pamięć, przeciwzapalnym i regenerującym organizm. Do tego można przygotować na nieskończoną ilość sposobów: kiszonki, bigos, gołąbki, surówki, sok z kapusty i wiele więcej!

8. Jarmuż

Jedna z odmian kapusty – jarmuż. Oprócz tego, że jest niskokaloryczny, to jest bogatym źródłem białka, błonnika i witamin, a przede wszystkim witaminy C i K oraz z grupy B. Jest silnym przeciwutleniaczem i posiada właściwości antynowotworowe. Poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego, obniża ciśnienie i udrażnia naczynia krwionośne.

7. Pomidor

Dlaczego warto jeść pomidory? Bardzo pozytywnie wpływają na organizm! Przede wszystkim zmniejszają ryzyko zawału serca, poprawiają trawienie i działanie układu pokarmowego, wzmacniają odporność organizmu, a do tego chronią przed szkodliwym działaniem słońca. Dodatkowo, zawierają niesamowitą ilość witamin – BOMBA!

6. Rzepa

Mniej popularna rzepa, czyli zapomniane polskie warzywo, posiada sporą ilość witamin i minerałów, które wzmacniają odporność organizmu, a także hamują procesy starzenia. Do tego wspomaga walkę z łupieżem i łojotokiem. Można jeść nie tylko korzeń! Idealnym dodatkiem są przede wszystkim liście, które możesz dodać do sałatki i cieszyć się zdrowiem na talerzu!

5. Pietruszka

Warzywo z rodziny selerowatych także znalazło swoje miejsce w rankingu. W czym zaskoczy nas pietruszka? Posiada prawie trzy razy więcej witaminy C niż cytrusy! Stanowi też ogromne źródło żelaza (zalecana jest przy leczeniu anemii), a także chlorofilu, który wspomaga produkcję czerwonych krwinek. Potrafi też neutralizować ostre nieprzyjemne zapachy.

4. Marchewka

Marchewka = skarbnica witamin. Marchewka zawiera prowitaminę A, która umożliwia wzmocnienie odporności, poprawia funkcjonowanie wzroku oraz działa antynowotworowo. Dodatkowo sprawia, że nasza skóra nabiera koloru delikatnej opalenizny, oraz opóźnia powstawanie zmarszczek.

3. Cebula

Polską cebulę zna chyba każdy. Jadana surowo czy podsmażana jest jednym z najzdrowszych polskich warzyw. Znana jest nie tylko ze swojego intensywnego zapachu oraz smaku, ale także ze swoich właściwości prozdrowotnych. To właśnie po cebulę sięgamy w trakcie przeziębienia. Idealnie wzmacnia organizm i odporność, a także posiada niesamowite zdolności bakteriobójcze.

2. Burak

Idealny dla sportowców i nie tylko! Burak jest świetnym antyoksydantem. Poprawia wydolność organizmu, odtruwa go z toksyn, zwiększa odporność, a nawet spowalnia proces starzenia. Burak jest także ogromnym źródłem witamin B6, B12, A i C, kwasu foliowego, a także wapnia, żelaza oraz magnezu. Do tego można go spożywać na wiele różnych sposobów: soki, zupy, barszcz, smoothie czy chipsy.

1. Brokuł

Na pierwszym miejscu naszego rankingu znalazł się brokuł, który nawet w niewielkiej ilości zapewnia organizmowi potężną dawkę witamin C i K. Posiada właściwości antynowotworowe, dzięki obecnemu w nim sulforafanowi, czyli związkowi z grupy izotiocyjanianów. Dodatkowo zawarty w brokule chrom pozytywnie wpływa na poziom glukozy we krwi, dlatego polecany jest każdemu z podwyższonym poziomem cukru. A co najważniejsze jest przepyszny oraz niskokaloryczny – idealny nawet na diecie!

Najzdrowsze warzywa na surowo

Wiele wyżej wymienionych warzyw można jeść na surowo. Dzięki temu nie tracą swoich prozdrowotnych właściwości, ponieważ nie są poddawane obróbce cieplnej, zachowując tym samym swój niesamowity smak. Są to m.in. jarmuż, burak, korzeń pietruszki, brokuł oraz wszelkie kiszonki.

Najzdrowsze warzywa zielone

Zielone warzywa są jednymi z najzdrowszych produktów, jakie możemy spożywać. Dostarczają wiele pożytecznych witamin i minerałów, które organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Z jakich warzyw są najzdrowsze soki

Soki z warzyw są mniej popularne niż te z owoców, natomiast zapewniają one dużą dawkę minerałów, antyoksydantów, enzymów, witamin i innych fitozwiązków wspierających organizm. Najzdrowsze soki warzywne to np. sok z buraka, sok z marchewki, sok z kapusty.

Najzdrowsze warzywo świata

Wszystkie warzywa przynoszą ogrom korzyści naszemu organizmowi, natomiast naukowcy z Ameryki uznali, że najzdrowszym warzywem na świecie jest rukiew wodna, czyli tzw. rzeżucha. Jest ona źródłem jodu, witamin A, C i z grupy B, żelaza i potasu. Jej właściwości doceniał już Hipokrates nazywając ją „lekiem leków”.