Każdy z nas ma w swoim domu miejsce, w którym przechowuje specjalnie przygotowane przetwory i kiszonki. Pod koniec lata zaczyna ich się pojawiać coraz więcej. Są one popularne szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy nie mamy dostępu do świeżych owoców i warzyw. Mimo, że przygotowywanie przetworów i kiszonek może wydawać się czasochłonne, to wiele osób to robi i poświęca te kilka godzin na ich zrobienie, ponieważ przepisy na nie są bardzo łatwe. Jak zatem wpływają one na nasze zdrowie?

Przetwory i kiszonki są głęboko zakorzenione w diecie wszystkich Polaków. Dlaczego są one aż tak popularne o tej porze? Właśnie pod koniec lata warzywa i owoce są najtańsze, a do tego najbardziej dorodne i po prostu najsmaczniejsze. Szkoda nie wykorzystać okazji i nie zachować ich na jesień i zimę. Spożyciu przetworów sprzyja moda na naturalny styl życia przejawiająca się samodzielnym gotowaniem w domu od podstaw, a także coraz częstszym uprawianiem warzyw i owoców. Przetwory zrobione własnoręcznie są przeważnie smaczniejsze i zachowują więcej witamin niż te kupne, ponieważ przygotowujemy je ze świeżych owoców i warzyw i do tego sami decydujemy o smaku i ilości przypraw dodawanych do:

  • kiszonek,
  • marynat,
  • konfitur,
  • dżemów.

Sezonowe polskie warzywa i owoce, pochodzące z pewnego źródła, zamknięte w szkle, są bardziej wartościowe od wielu warzyw i owoców dostępnych zimą, na przykład od sprowadzanych z daleka. Natomiast czy i jaki wpływ przetwory i kiszonki mają na nasz organizm? Odpowiadamy poniżej.

Przetwory

Przetwory to bardzo bogata kategoria produktów. To oczywiste, że najzdrowsze są świeże owoce i warzywa, ale poza sezonem może być trudno jakieś znaleźć, dlatego też sięgamy głównie po produkty pasteryzowane domowej roboty. Proces pasteryzacji polega na zniszczeniu lub zahamowaniu wzrostu mikroorganizmów. Pasteryzacja nie niszczy witamin całkowicie, lecz zmniejszają one swoją zawartość procentową. Warto podkreślić największą zaletę pasteryzacji – utrwala, nie wymagając dodawania żadnych substancji chemicznych. Można zatem zachować naturalny charakter owoców i warzyw. Przetwory można przygotować w taki sposób, aby miały jak najwięcej wartości odżywczych. Cukier jest naturalnym konserwantem, więc pełni ważną rolę w przetworach. Warto jednak zmniejszyć jego ilość lub zastąpić na przykład ksylitolem, który ma działanie przeciwgrzybicze i na pewno zabezpieczy te przetwory przed psuciem. Biorąc pod uwagę proces pasteryzacji, lepiej dla naszego organizmu jest spożywanie przetworów domowej roboty niż mocno przetworzoną żywność, pełną chemicznych dodatków. Krótko pasteryzowane owoce i warzywa są bardzo wartościowym składnikiem zdrowej, zbilansowanej diety, ponieważ wciąż zawierają witaminy, minerały i składniki odżywcze niezbędne dla optymalnego zdrowia i urody.

Kiszonki

Kiszenie (kwaszenie) warzyw to sposób konserwacji żywności, który opiera się na fermentacji mlekowej. To jedna z najstarszych metod utrwalania żywności przeznaczonej do spożycia. Kiszonki oprócz walorów smakowych, oferują pełną gamę korzyści zdrowotnych, ze względu na dużą zawartość witaminy C i E oraz obecność bakterii probiotycznych, które wzmacniają odporność i wspomagają trawienie. Wysoka odporność jest bardzo ważna w okresie jesienno-zimowym, dlatego warto korzystać z witaminy C zawartej w kiszonkach. Dodatkowo podwajana, podczas fermentowania, zawartość witaminy B i C sprawiają, że trawienie jest ułatwione, a dzięki powstałej w trakcie fermentacji acetylocholinie, odpowiadającej za przekazywanie impulsów nerwowych, obniża się ciśnienie krwi oraz zwiększa perystaltyka jelit. Kiszonki zapobiegają również a dzięki powstałej w trakcie fermentacji acetylocholinie, odpowiadającej za przekazywanie impulsów nerwowych, obniża się ciśnienie krwi oraz zwiększa perystaltyka jelit, dlatego zaleca się stosowanie ich osobom z nadwagą i cukrzykom. Kiszonki są także źródłem probiotyków i mikroelementów oraz zapobiegają zaparciom.

Produkty sprzyjające zdrowiu

W okresie jesienno-zimowym spożywanie kiszonek oraz przetworów jest najczęściej spotykane i popularne. Ich przygotowanie nie jest trudne i nie są potrzebne do tego specjalne umiejętności. Jedyne na co trzeba uważać to tzw. kwaszonki, czyli produkty udające zdrową żywność, pasteryzowane i zalane octem nie nadające się do jedzenia. Poza tym istnieje wiele zalet korzystania właśnie z naturalnych przetworów i kiszonek.