Składnik czerwonych krwinek

Żelazo jest podstawowym mikroelementem w organizmie człowieka. Odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie, ponieważ bierze udział w produkcji czerwonych krwinek. Właśnie w nich znajduje się hemoglobina, która jest odpowiedzialna za dotlenienie każdej komórki w organizmie. Niewielka ilość tego składnika jest tracona w wyniku drobnych krwawień.

Produkty bogate w żelazo

Aby uniknąć niedoborów żelaza należy dbać o dobrze zbilansowaną dietę. Żelazo dostarczane z pożywienia można podzielić na dwa rodzaje:

Pochodzenia zwierzęcego
• Wątróbka wołowa, wieprzowa, drobiowa. Mięso to zawiera ok 20 mg żelaza w 100 gramach. Nie należy jednak jeść go zbyt często, ponieważ znacznie podnosi poziom cholesterolu
• Chude mięso wołowe i wieprzowe dostarcza ok. 2-3 mg na 100g
• Żółtka jaj kurzych zawierają ok. 2 mg na 100g

Pochodzenia roślinnego
• Kakao w 100 gramach zawiera aż 10 mg tego pierwiastka. Można jeść je pod postacią czekolady, należy jednak wybierać gorzką z dużą zawartością kakao
• Orzechy pistacjowe dostarczają 7 mg na 100g. Podobną ilość zawierają również nasiona dyni i słonecznika
• Owoce bogate w żelazo to między innymi morele, śliwki, suszone jagody oraz jabłka
• Dobrym źródłem żelaza są także produkty zbożowe. Najwięcej tego pierwiastka zawierają otręby ryżowe – 18 mg na 100g

Czym objawia się niedobór żelaza?

Wyczerpanie, zmęczenie, duszność to tylko niektóre objawy niedoboru żelaza. Z anemią związane są także bóle głowy, szum w uszach czy zaburzenia w odczuwaniu smaku. Blada cera, zajady w kącikach ust, a także rozwarstwiające się paznokcie również mogą świadczyć o deficycie tego składnika.