Już od długiego czasu joga staje się coraz bardziej popularna w całej Polsce. Niezależnie od wieku, wagi i stylu życia jest dyscypliną sportową oraz drogą rozwoju, która ma wielu sympatyków. Jest ona połączeniem pozycji fizycznych (asany) oraz ćwiczeń. Praktykować ją może każdy, pozwala na zachowanie wewnętrznej równowagi i uspokojenie duszy. Sprawdźmy, dlaczego warto zająć się jogą i dlaczego warto ją ćwiczyć.

Rozwój i wzrost popularności jogi

Wolne, delikatne i spokojne ruchy, które charakteryzują jogę sprawiły, że stała się ona często uprawianą dyscypliną sportu także w Polsce, a jej popularność stale wzrasta. Ciężko dokładnie określić jej historię. Za początki praktyk jogi uznaje się lata 3300 – 1300 p.n.e. w Indiach. Była wówczas praktykowana jako dyscyplina samodoskonalenia. W związku z kolejnymi zmianami cywilizacyjnymi z czasem zaczęła ona ulegać ewolucji, przez co zaczęto zakładać stowarzyszenia miłośników jogi, a kluby fitness poszerzyły swoją ofertę o zajęcia z jogi.

Praktykowanie jogi a ciało ludzkie

Pomimo swojej specyfiki joga ma ogromny wpływ na ludzkie ciało. Dodatkowo wpływa także na aspekt duchowy organizmu człowieka. Charakterystyczne dla praktykowania jogi są różne poziomy trudności pozycji. W asanach bardzo ważna jest precyzja i technika wykonywanych ruchów. Dzięki efektownym treningom, wraz ze stałym rozwojem, stajemy się bardziej świadomi własnego ciała. Regularność ćwiczeń pozwala na poprawienie ogólnej kondycji fizycznej, wzmocnienie mięśni oraz zwiększenie siły. Joga wspaniale uelastycznia ciało, tym samym wspiera utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Joga pozytywnie wpływa także na: dotlenienie organizmu, poprawę procesu trawienia, szczupłą sylwetkę oraz na odciążenie kręgosłupa. Systematyczne treningi pozwalają zwiększyć także ruchomość w stawach, krążenie krwi i obniżają także nadciśnienie tętnicze.

Praktykowanie jogi a ludzki umysł

Jedną z najważniejszych kwestii wynikających z praktykowania jogi jest jej wpływ na duszę oraz psychikę człowieka. Skutkiem świadomego relaksu jest wzrost uważności umysłu, skupienie się na własnych myślach oraz emocjach, a także wyciszenie psychiki. Joga jako jedna z niewielu dyscyplin sportowych pozytywnie wpływa na ciało oraz duszę, a zwłaszcza wtedy, gdy żyjemy w stresie oraz targają nami silne emocje. Ponadto poprawia kondycję fizyczną oraz codzienne samopoczucie.

Joga dla początkujących – jak zacząć?

Na samym początku najlepiej skorzystać z lekcji z doświadczonym instruktorem, który będzie w stanie udzielić cennych wskazówek, wskazać odpowiednią technikę i przekazać filozofię jogi. Znajomość zasad i szczegółów jogi pozwoli osiągnąć oczekiwane efekty oraz uchronić się przed większymi kontuzjami lub zbytnim zmęczeniem. Tym bardziej sesja pod okiem doświadczonego jogina dla początkujących będzie najlepszą opcją. Jeśli joga okaże się być najskuteczniejszą formą wysiłku zapewniającą także relaks, warto ją kontynuować na grupowych zajęciach lub we własnym domu z lekcjami online.

Obecnie wielu Polaków poleca próbę podjęcia się przygody z jogą. Nie jest potrzebny specjalny sprzęt ani większa ilość miejsca. Ważne jest za to wygodne ubranie, mata oraz odpowiednie podejście do jogi. Poleca się ćwiczenie bez obuwia oraz niespożywanie większego posiłku przed ćwiczeniami. Joga niesie ze sobą wiele pozytywnych skutków dla całego ciała i organizmu. Poprawa kondycji oraz wyciszenie duszy to z pewnością nie wszystkie jej korzyści.